ARKISTO 2015

Idän lohkovalinta 2015 Tuusniemellä

Tulevana viikonloppuna pidetään Tuusniemellä Beaglein Idän lohkovalinta. Tapahtumassa järjestetään Ultracom Oy:n tarjoama liveseuranta, joten nyt on hieno mahdollisuus päästä katsomaan koirien touhuja kotikoneelta. Tapahtuman kotisivuilta lisää infoa

Yhdistyksemme koirista mukana Konttikuusen Kamu, Tölpänsalon Hilma ja Konttikuusen Elmo. Pitkiä ajoja!!

Kyselytutkimus koirien allergiaoireiluista:

Tutustukaa alla olevaan tekstiin ja käykää täyttämässä kysely.

”Arvoisa koiranomistaja,

Haemme nyt koiria mukaan kyselytutkimukseen, joka toteutetaan yhteistyössä professori Ilkka Hanskin tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa selvitetään miten koiran elinympäristö vaikuttaa allergiaoireiluun. Tulehdusperäiset sairaudet kuten allergiat ovat yleistyneet länsimaissa viime vuosikymmeninä niin ihmisillä kuin koirillakin, ja elinympäristöllä on havaittu olevan vaikutusta allergiataipumukseen.

Tutkimus toteutetaan verkkokyselynä ja tavoitteena on saavuttaa suuri joukko koiranomistajia. Kyselyssä selvitetään koiran pentuaikaa, nykyisen kodin elinympäristöön liittyviä tekijöitä, koiran ruokavaliota ja liikuntaa sekä mahdollista allergiaoireilua (huom: vastauksia toivotaan myös koirista joilla ei ole allergiaa). Tulokset käsitellään ja julkaistaan anonyymeinä henkilötietolain mukaisesti. Kyselyn täyttäminen vie arviolta 20 minuuttia.

Kyselyn pääsette täyttämään osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/52350/lomake.html.

Kyselyyn vastataan Suomessa syntyneistä koirista. Lisäksi kyselyyn voi vastata myös muista koiristanne, mikäli teillä on niitä useampia (avatkaa sama linkki uudestaan tietojen lähetyksen jälkeen); koirasta ei siis tarvitse olla verinäytettä tutkimusryhmällä. Voitte vastata myös, vaikka koira ei olisi enää elossa, jos muistatte kohtalaisen hyvin koiran kanssa suoritetut arkirutiinit sekä koiran terveydentilan. Linkin voi myös jakaa tutkimuksesta kiinnostuneille ystäville.

Haluamme jo etukäteen kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita tieteelle antamastanne ajasta. Yhdessä voimme selvittää niin koirien kuin ihmistenkin terveyteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä.

Lisätietoa tutkimuksesta antaa Jenni Lehtimäki (jenni.lehtimaki@helsinki.fi).

Terveisin
Prof. Hannes Lohen tutkimusryhmä (http://www.koirangeenit.fi/)
Prof. Ilkka Hanskin tutkimusryhmä (http://www.helsinki.fi/science/metapop/)

2015 Beaglein idän lohkovalinta:

Lohkovalinnat pidetään Tuusniemellä 17.10.2015. Tapahtuman internetsivut on avattu ja löytyvät osoitteesta:

www.beagleinidanlohko2015.wordpress.com

Sivua päivitetään pikkuhiljaa. Käykää tutustumassa.

Kesäpäivät 2015:

Sopivasti sateiden väliseen poutapäivään sattui yhdistyksemme kesäpäivät. Järjestelyvastuu oli tällä kertaa pohjoisen savon etelänpuoleisilla harrastajillamme. Varkauteen mennessä ei tarvinnut pelätä järjestelyiden puolesta, koska niistä vastasi piirinkokeistakin vastuussa ollut porukka. Ville Malkki, kokkina häärinyt Henna Änkiläinen ja Esa Hynninen saavat valmistautua levollisin mielin lähestyvään kauteen, kaikki oli tiptop.

Varsinaista ohjelmaa ei tänä vuonna ollut. Alussa eläinlääkärinä työskentelevä beaglemies Lauri Siir vastasi kysymyksiin liittyen koiran ensiapu ja tapaturmat. Laurilla on eläinlääkäriksi poikkeuksellinen kyky kertoa asioita erittäin kansantajuisesti ja värikkäästi. Naurua kuului vähän sieltä ja täältä toistuvasti. Tämä oli hieno mahdollisuus kysyä ammattilaiselta, joten kiitokset Lauri vinkeistä. Niistä on varmasti apua jos sattuu vahinkoja eteen.

Lauri pieni

Kuvassa oikealla Lauri Siir vastailemassa kysymyksiin.

Tiedonjanon sammuttua oli aika siirtyä täyttämään vatsat nakki- tai muikkukeitolla. Puhheenjohtaja (kuuluu lausua kahdella hoolla) Hartikainen oli vähä enemmänkin jännän äärellä rantakalakattilansa kanssa. Jännitys oli turhaa, koska ennenkin tehty soppa maistui hyvin. Tuossa keitossa oli koostumus kohillaan, ei ollu potuilla pilattu hyvää kalakeittoa.

Soppa pieni

Hartikaisen rantakalakattila.

ValioKeinänen pieni

Keinäsen Marko sai ensimmäisenä maistaa keittoa. Markolla on yhdistyksemme tuorein valiokoira. Konttikuusen Tanelista tuli MVA Lapinlahden näyttelyssä. Yhdistys onnittelee. Kuvat ja tiedot tulevat myöhemmin sivuille.

Ohimennen taisi joku jopa jotain beaglestakin porista, mutta taitelija Pentti Kovasen otettua haitari kokeneisiin käsiinsä porukka hiljeni kuuntelemaan sulosointuja. Ei voi kuin ihailla taitoa, jolla hän soittaa ja laulaa.

Kovanen pieni

Pentti Kovanen soittamassa haitaria.

Kulttuurielämyksen jälkeen oli vielä luvassa kakkukahvit. Vaikka sopat maistuivatkin Erinomaisilta, niin kyllä täytekakku oli Sertin arvoinen. Suuret kiitokset Hennalle herkuista.

Muutama viikko jäljellä kauden alkuun. Juoksuttakaahan koiria ja huoltakaa tutkat yms. mehtuuvarusteet.

Kesäpäivät 11.7.2015:

Kesäpäivät vietetään 11.7.2015 Varkaudessa klo. 15.00 alkaen. Paikkana Honkapirtti (2014 piirinkokeen kisakeskus), joka löytyy osoitteella Peräahontie 10, 78210 Varkaus.

Tästä linkki paikalle  https://www.google.fi/maps/place/Per%C3%A4ahontie+10,+78210+Varkaus/@62.3541376,27.7988473,18z/data=!4m2!3m1!1s0x469b287f3c4b2a7f:0xc3a9de42d0c442fa

Tervetuloa kaikki mukaan.

Vuosikokous:

Vuosikokous pidettiin 18.2.2015 Hotelli Iso-Valkeisella. 25 yhdistyksemme jäsentä oli saapunut paikalle vaihtamaan kuulumisia ja miettimään asioita. Vuoden 2014 toimintakertomuksen voi lukea täältä

Paljon hyviä ideoita ja ajatuksia oli esillä, hallitus ilmoittaa näiden tiimoilta vielä kevään ja kesän aikana.

Susikello:

Saimme alla olevan tiedotteen:

”RKTL:n laskuun on hankittu Suomeen susikelloja. Kyseistä laitetta on testattu Ruotsissa ja kokemukset ovat  olleet myönteisiä.

Kello on pienikokoinen ja antaa kirkasta ääntä (kilinää), jonka on todettu olevan sudelle jostakin syystä pelottavaa. Tarkoituksena on koota lähinnä kokemuksia kellon toimivuudesta metsässä ja mahdollisista haittavaikutuksista koiran työskentelyyn. Kellon saa ilmaiseksi ja ainoana vaatimuksena on raportointi kokemuksista. Asia pitäisi saada jalalle mahdollisimman pikaisesti, koska matsästyskoiraharrastajista kootun työryhmän loppuraporttiin haluttaisiin nämäkin kokemukset.”

Mikäli olet kiinnostunut testaamaan kelloa ota yhteyttä:

Toivo.kangas@beaglejarjesto.fi tai puh. 0407283131.